HomeKostuumsAccessoiresBestellenContact
Tanz der Vampire is een musical van Roman Polanski, gebaseerd op zijn film ‘The Fearless Vampire killers’ uit 1967. Een professor genaamd Abronsius gaat naar Transsylvanië met zijn hulp/student Alfred op zoek naar vampiers om hun bestaan te kunnen bewijzen. Ze komen allerhande karakters tegen in het dorp waar ze verblijven zoals de herbergier Chagall, diens vrouw Rebecca en hun mooie dochter Sarah, op wie Alfred direct verliefd wordt. Als Sarah verdwijnt gaan de professor en Alfred erachteraan. En dan begint het avontuur. De musical is in première gegaan in Wenen in oktober 1997 met Steve Barton in de rol van Graf von Krolock, een acteur die ook een grote inspiratiebron vormt voor ons atelier. Via deze musical is Sanne bij het atelier gekomen, daar leerden we elkaar allemaal kennen. De muziek met veel rockinvloeden is prachtig (Jim Steinman, de man achter Meatloaf), het verhaal is grappig, duister en ontroerend tegelijk. De kostuums zijn ook bijzonder inspirerend en nog steeds zijn we er niet klaar mee en zullen in de toekomst ook meer produceren van deze geweldige musical. We hebben zowel replica’s van diverse karakters gemaakt (Alfred, Sarah, Herbert, Graf von Krolock) en het ensemble (finale kostuums van de herderin en koning) evenals kostuums geïnspireerd op de musical.

 

Sarah’s balljurk
De bloedrode baljurk van Sarah uit de Tanzsaal scène; prachtige kleur en zo fraai met alle rozen erop.

Deze jurk was zowel het eerste grote naaiproject van Anja als van Sanne. Voor de kenners; Anja heeft haar eerste versie gemodelleerd naar de Oberhausen editie van Tanz der Vampire (2009) en Sanne haar versie op Wenen (1997) zoals Cornelia Zenz en Marleen van der Loo hem droegen.

Bij beide versies zijn de rozen handgemaakt, met verschillende technieken, evenals de ketting. Ook handschoenen met opgenaaide (twee kleuren) roosjes horen erbij.

Bij Sanne’s replica zitten er Swarovski steentjes in verwerkt, bij Anja prachtige kralen voor het glittereffect. De mooiste versie is echter toch wel de laatste versie die we voor een klant hebben mogen maken, enkele jaren later. Onze vaardigheden waren sterk verbeterd en ondanks het feit dat onze eerste jurken in het geheel niet slecht zijn, is de laatste versie toch wel de mooiste vinden we zelf. Compleet met zelfgemaakte ketting (Swarovski hart hanger) en tiara met rode steentjes erin.

Ook bij deze versie zijn de rozen handgemaakt en is het kant versierd met Swarovski stenen en kleine roosjes. De basis is van satijn met daaroverheen diverse lagen organza in verschillende kleuren om de diepe kleuren te bereiken die ook in het origineel zitten.
Graf von Krolock
Graf Von Krolock, de gevreesde oppervampier van de musical, is een net zo verleidelijke als angstaanjagende figuur die gekleed gaat in een indrukwekkend ensemble.

Zijn kostuum bestaat uit een subtiel glanzend rokkostuum met puntige revers, daaronder een zwart met zilveren en in andere versies wit met zilveren vest. Over dit kostuum draagt hij een zware, wijde cape met een enorme kraag, waar zijn zwart met grijze lange pruik overheen hangt. Verder is het kostuum versierd met een vlinderstrik, een das en kanten mouwen. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van onze make-up technieken en ons als ware musicalsterren laten fotograferen.

Onze versies zijn gebaseerd op de Oberhausen versie, gespeeld door onder andere Kevin Tarte en de Wenen versie, vertolkt door de eerste Graf Von Krolock, de gevierde artiest Steve Barton. Er zitten subtiele verschillen tussen de twee versies, waaronder kleur- en stofkeuzes en de kleur van de pruik, maar de uitstraling blijft dezelfde: pas maar op met deze levensgevaarlijke maar verleidelijke vampier.

Er is in 2010 in Wenen een moderne versie vertoond, vertolkt door onder andere Drew Sarich. Op deze versie hebben wij onze versies van zijn rode en zwarte jas gemaakt, zoals te zien op de foto’s. Deze meer op een barokke stijl gebaseerde jas met lang vest en met speld versierde das hebben wij, na het zien van de show, tevens nagemaakt. Deze jassen zijn gedecoreerd met een ingewikkeld knopenpatroon van zwart tressenband, zoals men wel ziet op oudere legeruniformen. Deze versies zijn niet minder indrukwekkend geworden en doen wat ons betreft recht aan dit interessante karakter.
Herbert
Herbert von Krolock, de openlijk homoseksuele zoon van de graaf, is een prachtig karakter, dat de show af en toe van een komische noot voorziet. Hij is gracieus, brutaal en grappig en draagt in de musical verschillende kostuums.

Één ervan is, in de Oberhausen versie, een rokkostuum in witte en lichtblauwe tinten, waarvoor we de perfecte stof voor de jas hebben gevonden die erg lijkt op die van het originele kostuum. Ook hebben we zijn uit twee lagen bestaande zwarte cape gemaakt. Tezamen met alle details, zoals een kanten kraagje en mouwen en een mooie blonde pruik en vampier make-up is onze versie wat ons betreft net zo indrukwekkend geworden; angstaanjagend en brutaal.

In de Weense versie uit 2010 draagt Herbert een uit verschillende tinten lila en roze bestaand ensemble, dat net als zijn vader op barokke kostuums gebaseerd is en tevens van ingewikkeld knoopwerk is voorzien. Ook deze replica geeft goed het gevoel weer van het karakter uit de show; vergane glorie, maar toch ook vreeswekkende elegantie.

In een scène, waarin Herbert het karakter Alfred probeert te verleiden, draagt hij op een zwarte strakke broek een wijde, theatrale blouse, voorzien van een kanten das en mouwen. Wij hebben via schaars beeldmateriaal geprobeerd deze blouse van alle kanten te bekijken en een zo kloppend mogelijke replica getracht te maken.

We hebben gebruik gemaakt van een half doorschijnende, met bloemen gedecoreerde stof en deze versierd met luxe, puntig kant en een puntige kraag. Door hem op de juiste punten op te rimpelen, op te nemen en te versieren met Swarovski kristallen, hebben we een podiumwaardig product afgeleverd.
Finalekostuums
In de musical Tanz der Vampire komen aan het eind alle vampiers uit het verhaal terug. Ieder karakter is gestoken in een moderne, gothic versie van zijn eerdere kostuum. Zo ook twee kostuums die we voor klanten hebben mogen namaken: het kostuum van de herderin en dat van de koning.

De herderin draagt een korte, meer brutale versie van haar misleidend schattig uitziende jurk uit eerdere scènes. Deze bestaat uit een onderrok van chiffon met een duidelijk zichtbare en met leer benadrukte balein en daarop een strak zwart lijfje, dat is afgezet met onregelmatig band langs de onderrand en langs de halslijn met een soepele, zwarte rimpelrand, bij wijze van mouwtje. Over één schouder loopt een eigenwijs gerafeld bandje. Bij wijze van lange onderbroek draagt zij een enigszins wijde, knielange broek met puntige, leren versieringen. Als halssieraad hebben we een grijs met zwart, gerafeld bandje gecreëerd. Het eindresultaat kan zonder problemen deelnemen aan de finaledans.

Voor twee verschillende klanten hebben wij uit dezelfde scène de koning mogen namaken. Ook hij draagt een moderne versie van zijn koningsgewaad. Dit kostuum bestaat uit een zwart, lang hemd met mouwen, waarvan de bovenste helft uit een laag zwarte stof en een laag gaas bestaat en de onderste helft uit een leren mouw die in een punt uitloopt met daar overheen een enorme, wijde chiffon mouw.

Aan het hemd zit een dubbele kraag, bestaand uit een met zwart lint bekleed frame, overspannen met gaas. De stijve kraag is puntig en indrukwekkend. Over het hemd zit een riem met een voorzijde als een korset dat ook als zodanig gesloten wordt.

Tenslotte is er bij dit kostuum ook een kroon, die uit een onregelmatig frame bestaat, dat overspannen is met zwart gaas en gedecoreerd met zwart lint en verschillende bandjes en pailletten. Het geheel levert een net zo indrukwekkende verschijning op als het echte karakter uit de musical.
Alfred
Dit kostuum was één van de eerste kostuums die we hebben mogen ontwerpen voor een klant.

Het betreft een wijde jas uit de tijd van Mozart, dat het karakter Alfred in de tweede acte van de musical van een vampier steelt om te kunnen infiltreren in het bal der vampiers. Wij hebben deze prachtige en gedetailleerde jas voor een vrouwelijke klant mogen maken, die hem ook op een rok heeft gedragen, iets wat een net zo prachtig effect opleverde.

Leuk detail: we hebben een zelfde jasje voor haar op Alfred gebaseerde pop mogen maken, een leuke uitdaging voor ons.

De jas van roze bloemenstof is met een passende lichtroze satijn gevoerd en versierd met applicaties van wit met zilveren bloemen en stukken kant, om op die manier het gescheurde en gerafelde effect te bereiken van de kostuums die de uit hun graven gekropen vampiers dragen. Voor de das en de mouwen hebben we enkele lagen stijf wit kant opgerimpeld. Voor het vest hebben we een donkerder roze bekleed met kant, dat met pailletten is versierd.

Het geheel levert een geloofwaardige jas op, die zonder moeite plaats zou mogen nemen op het podium.

Contact gegevens

Werk- en postadres:
Van Aerssenstraat 36d
3135 AC Vlaardingen
Tel: 06 12 07 99 71

atelierphantasma@yahoo.com

KvK nummer:
63198762

BTW-nummer:
127180850B02

Links

Facebook   Etsy   Instagram   DA   Tumblr   Twitter   Pinterest   LinkedIn