HomeKostuumsAccessoiresBestellenContact
Phantom of the Opera; een van de eerste musicalliefdes van ons atelier. De naam Phantasma is onder andere vanwege Erik, het spook (fantoom, ‘phantasma’ in het Oud-Grieks) van de opera. We zien dat in deze wereld, eigenlijk net als de wereld van Erik, dat mensen onterecht op hun uiterlijk worden afgerekend. We vinden dat iedereen in eerste plaats mens is, bestaansrecht heeft en het verdient om zich mooi te voelen. Voor meer informatie over ons atelier en de naam klik hier. De productie is zo inspirerend, groots en overweldigend; het verhaal bijzonder, episch en ontroerend. Ook de kostuums zijn zo gedetailleerd en prachtig ontworpen door Maria Björnson; we zijn groot bewonderaar van haar werk. Het bekende verhaal van het spook van de opera en zijn Christine Daaé zal altijd een enorme aantrekkingskracht op ons blijven uitoefenen. Hieronder kun je onze talrijke replica’s vinden.

 

The Star Princess
Een indrukwekkend kostuum, het Masquerade kostuum van Christine Daaé.

Maria Björnson heeft de Star Princess ontworpen met in gedachten de zonsondergang waarbij de lucht van roze naar blauw kleurt. Er zijn verschillende versies, elke productie legt het net iets anders uit maar het komt altijd neer op poofy mouwtjes, een lijfje dat van kleur verloopt (roze – blauw), een rok met vele lagen en uitgebreide petticoat en op de rok vele kralenkettingen met sterren op de rok. Op het lijfje is ook veel kralenwerk te vinden.

Phantom of the Opera kostuums zijn altijd enorm gedetailleerd en dat maakt ze tijdrovend maar ook betoverend mooi! Onze versie is gebaseerd op de Nederlandse versie zoals Joke de Kruijf in de rol van Christine haar droeg. De petticoat verloopt van donkerblauw, naar lichtblauw naar wit. En wordt gesierd door meer dan tien lagen rok eroverheen.

Op de rok zijn kettingen te vinden met sterren die we gemaakt hebben door meerdere stoffen sterren op elkaar te appliceren en te versieren met mooie kwaliteit steentjes. De kralenkettingen op zowel de rok en het lijfje zijn vervaardigd met onder andere Swarovksi kralen, prachtige glaskralen en ook enkele (goede kwaliteit) kunststof kralen om het geheel wat minder zwaar te maken en ook binnen het budget te blijven.

Het lijfje is geverfd door de professionele dames van het zijde atelier Zijdar, ondertussen zijn we zelf ook aan het leren om zijde te beschilderen.

De ruches op het lijfje zijn gemaakt van door ons beschilderd satijn en afgezet met diverse bandjes en kantjes, net als de mouwtjes. Kralenkettingen over de schouders maken het schitterende geheel af. Daarnaast hebben we ook laarzen beschilderd zodat ze lijken op het origineel, een masker vervaardigd en een kroon. Voor de kroon en het masker zijn dezelfde sterren en kralen gebruikt als in de rest van het kostuum.
The Aminta costume
Een spannend kostuum, waar Christine natuurlijk in de musical haar verleidelijke en sensuele kant ontdekt in het nummer dat ze zingt met de hoofdrolspeler die achteraf natuurlijk het spook blijkt.

We vonden het dan een gave uitdaging dit kostuum te gaan maken. Het patroon alleen al, met verlegde borstnaad, was al een puzzel op zich. Net als bij andere replica’s, maar misschien wel Phantom in het bijzonder, is het erg lastig om stoffen te vinden die goed lijken én die binnen het budget van de klant passen.

Voor Aminta hebben we gekozen om kant uit te knippen, stukjes aan elkaar te maken en dat patroon dan weer te verwerken op de schulpen van de rok. De rok bestaat uit vijf steeds langer wordende stroken, waardoor we tientallen meters vervaardigd hebben. De voorkant van de rok bestaat uit twee lagen, zwart met goud stiksel en zwart kant eroverheen. Het lijfje is vervaardigd met dezelfde stoffen uit de rok en we hebben veelvuldig gebruikt gemaakt van diverse opnaairoosjes, lint, kwastjes, kant en band om alle versieringen aan te brengen.

De bloemen op het voorpand van het lijfje zijn stukken kant die uitgeknipt en beschilderd zijn om te passen in de Spaanse stijl van het Aminta kostuum. Een wit en gouden kant sieren de binnenkant van de mouw en dezelfde applicaties van de rok bevinden zich op de mouwen.
The Wishing Gown
Het prachtige kostuum van Christine, gebaseerd op de Victoriaanse mode als ze het iconische nummer ‘Wishing you were somehow here again’ zingt.

We hebben inmiddels drie versies van deze jurk mogen maken, eenmaal voor ons eigen atelier en tweemaal voor een klant.

Voor de eerste versie hebben we een quiltstof gebruikt met strepen die niet hetzelfde is als de originele stof, maar daar is sowieso heel erg lastig aan te komen.

Voor de tweede versie hebben we ook een andere stof gebruikt, een soort batik met allemaal blauwe patronen erin om toch een soort zelfde look & feel te kunnen produceren.

Voor de derde versie mochten we de originele print op stof laten drukken. Dat is erg kostbaar maar geeft natuurlijk wel een heel gaaf resultaat.

In alle drie de versies is hoe dan ook een grote hoeveelheid kwastenband met daarop 2 soorten lint geappliceerd. De rok wordt gesierd door een grote strik die ook afgezet is met dat band. Een spectaculair gedeelte van de jurk is de zogenaamde waterval achterop de rok. Door een patroondeel op een bepaalde manier op te vouwen wordt deze bijzondere vorm verkregen. Ook deze is afgezet met het kwastenband met lint erop, net als de zijpanden van de rok.

Op de mouwen, hals en het lijfje (voorpand) zijn fluwelen pandjes te vinden die met de hand geborduurd zijn in diverse tinten blauw. Het voorpand is afgezet met weer een lint en kant eroverheen. Het strikje is gemaakt van dezelfde stof als de binnenkant van de waterval en de cape.

Het lijfje is een uitdaging om te tekenen en de stof wordt op verschillende manieren ingezet. De mouwen en het lijfje zijn ook weer afgezet met versierd klosjesband. Aan de mouwen is een kanten mouw bevestigd en geplooide stof. Deze plooien zitten ook aan het schort op de rok.

Zoals eerder gezegd zijn Phantom kostuums enorm gedetailleerd en daardoor heel tijdrovend. Maar, oh zo prachtig! Bij alle drie de versies zijn blauwe capes gemaakt met de bekende rode shawl die Raoul ooit uit het water haalde voor haar.
The Slavegirl costume
In het begin van de musical beginnen de repetities van de opera ‘Hannibal’. We maken kennis met Christine in het dansensemble waar ze een zogenaamd ‘Slavegirl’ kostuum draagt.

Het kostuum bestaat uit een rijkversierd korset dat uit rode en groene fluwelen panden bestaat. Daaraan is een riem bevestigd met vele versieringen en een rok van koord in diverse kleuren en vooraan kralenkettingen. Ons lijfje is vervaardigd uit donkergroen en rood fluweel waarbij de gouden versieringen tussen de panden zijn gemaakt van mooie kwaliteit goudband, zowel recht als gevouwen geappliceerd.

Voorop zit een indrukwekkende gouden applicatie die we hebben opgebouwd uit een zwarte basis met daarop stukken kant, pailletten, vele kralen en rode en groene stenen (zowel Swarovski als andere goede kwaliteit elementen zoals Gütermann gouden rocailles).

De kettingen over de armen zijn gemaakt van prachtige kwaliteit goudgele, groene en rode glaskralen uit Tsjechië. Deze zorgen voor een intens effect, zeker met zonlicht erop.

Naar de wens van de klant hebben we er een rijgsluiting ingezet. De riem is van zwart fluweel, ook weer versierd met kant, kralen en pailletten. Op de voor- en achterkant van de riem is een soortgelijk applicatie gemaakt als op het lijfje zit, van een zwarte basis versierd met diverse applicaties, pailletten, kralen en steentjes. Aan de riem zitten drie kleuren koord, rood, groen en zwart afgewisseld. Voorop, precies onder de applicatie, zit een ander gedeelte. Hier zit ook gouden koord tussen en kralenkettingen van dezelfde soort als in het lijfje; prachtige Tsjechische glaskralen in de kleuren goudgeel, groen en rood. Hier zijn verschillende formaten gebruikt.

Wij zijn erg trots op onze versie van het ‘Slavegirl’ kostuum, dat hier gracieus door Sanne gedragen wordt.
The Dressing Gown
Christine Daaé’s witte Dressing Gown is de soort van luxe kamerjas die ze aantrekt na haar optreden in Hannibal en het spook hoort. Het is de beroemde scene waarbij ze uiteindelijk het spook volgt door de spiegel en het beroemde titellied ‘Phantom of the Opera’ zingt.

Het sierlijke witte kostuum afgezet met opgerimpelde stroken en kant is elegant en verfijnd. We hebben dit kostuum maarliefst al drie keer mogen maken in verschillende versies. Elke keer weer een leuke uitdaging!

Er zijn onder andere verschillen in de riem, twee versies hebben een band met lint, zoals de eerdere versies op West End, de andere heeft een uitgebreide riem met verschillende applicaties.

Het is altijd een prachtige witte of crème stof, jacquard-achtig en we rimpelen vele meters op met de stof zelf en meerdere lagen kant. De randen worden ook afgezet met een geschulpt kant.

Leuk detail; de Dressing Gown was het allereerste kostuum in opdracht in 2011. De klant is daarna ook een goede vriendin geworden, wat een mooie baan heb je dan!
The mask of the Red Death
De Rode Dood, het zeer indrukwekkende kostuum dat het spook draagt in de Masquerade scène.

Dit schedelvormige masker is erg bijzonder omdat het een werkende kaak heeft. We hebben er maar liefst al drie mogen maken en nog steeds komen er geregeld aanvragen binnen.

We hebben verschillende versies geproduceerd; gebaseerd op de 25th Anniversary editie, die gedragen wordt door Ramin Karimloo in de rol van het spook, Broadway en West End.

Ook waren er verschillende wensen voor de kleur. Dit leverde drie verschillende maskers op, maar elk met even veel detail. Het is een tijdrovende klus, het masker wordt op de maat van de klant opgebouwd aan de hand van een gipsverband afdruk. Daarna begint het werk van verstevigen, van klei de vormen opbouwen, schuren, meer opbouwen, detailleren, meer schuren en uiteindelijk in verschillende lagen beschilderen, de binnenkant bekleden met zwart fluweel en natuurlijk het werkend mechanisme maken zodat de kaak beweegt.

Al met al een complex gedeelte van het kostuum, maar wel één die het geheel helemaal afmaakt.
Christine Daaé Masquerade ballgown film versie
Ons tweede kostuum in opdracht; de jurk van Christine in de Masquerade scène. Maar dan niet de musical, maar de filmversie uit 2004.

Deze roze baljurk versierd met rozen is een indrukwekkend gezicht en we hebben hem dan ook met plezier vervaardigd. We hebben de jurk gemaakt, het masker, de handschoenen en de pruik bewerkt en haarversieringen voor gemaakt.

Het lijfje is afgezet met wit/roze kant, wit kant en witte tule. Daarop zijn roosjes bevestigd die we beschilderd hebben, zodat ze goed passen bij de rest van de jurk en we hebben blaadjes van gaas gemaakt. Een roos in knop is bevestigd aan de zijkant van het lijfje, waarop zich aan de achterkant ook een klein bloemstukje bevindt.

De rok is een indrukwekkende verschijning met ophaalpunten en door ons gemaakte bloemstukken bestaande uit prachtige theerozen. Over de rok zit een laag tule die versierd is met Swarovski steentjes. Er zit ook een prachtige sleep aan met een laatste bloemstuk en grote koraalrode strik. Van deze stof is ook een plissé rand gemaakt die af en toe net te zien is onder de rok.

Van de handschoenen is een stuk verwijderd en daarvoor in de plaats is rekbaar kant gezet om overeen te komen met het origineel. Het masker en de haarsversieringen hebben dezelfde bloemen als de jurk. Het masker heeft een nogal specifieke vorm, daarom hebben we deze zelf gemaakt, geverfd en versierd met kant, band en Swarovski steentjes.

De beeldschone draagster is in haar jurk net zo lieflijk en elegant als Christine uit de film.

Contact gegevens

Werk- en postadres:
Van Aerssenstraat 36d
3135 AC Vlaardingen
Tel: 06 12 07 99 71

atelierphantasma@yahoo.com

KvK nummer:
63198762

BTW-nummer:
127180850B02

Links

Facebook   Etsy   Instagram   DA   Tumblr   Twitter   Pinterest   LinkedIn